درباره اداره تربیت بدنی شهرستان کوهبنان

در سال ۱۳۴۱ توسط یکی از خیرین منطقه بنام علیمردان آل طه که در حال حاضر نیز در زمینه اعتلای سطح علمی شهرستان فعالیت دارد و در زمینه آموزش عالی در شهرستان، گامهای مؤثری برداشته است، قطعه زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع (۱۵۰*۲۰۰) برای احداث استادیوم ورزشی اهدا شد. از سال ۱۳۴۲ تربیت بدنی کوهبنان تحت نام سازمان تربیت بدنی کوهبنان به نایب رئیسی آقای حیدر اکبری که نمایندگی آموزش و پرورش کوهبنان را نیز به عهده داشت با مدیرفنی آقای احمد ذکایی شروع بکار کرد که بعد از فوت مرحوم اکبری فعالیت تربیت بدنی به نایب رئیسی آقای جواد شکوهیان و مدیرفنی آقای احمد ذکایی و مربیگری آقای سید حسین مظفری ادامه یافت. بعد از مدتی آقای مظفری به سمت مدیر فنی انتخاب شد. جداشدن اداره تربیت بدنی از آموزش و پرورش آقای سیداحمد حسینی پور زرندی به عنوان مسئول تربیت بدنی مشغول بکار شد و پس از وی به ترتیب آقایان عبدالحسین یوسف زاده، حسین فارسی، اصغر رحمانی و مجدداً آقای سیداحمد حسینی و (۱۳۸۵) نیز مسئولیت اداره بر عهده آقای عباس شریعتی….

و هم اکنون مسئول اداره ورزش و جوانان آقای منصور جعفری نژاد می باشند.
هر چند از بدو تأسیس مدرسه دولتی و تشکیل کلاس درس؛ ساعتی را نیز به ورزش اختصاص داده اند ولی عدم امکانات لازم، ‌نداشتن مربی، اختصاص زنگ ورزش به تدریس و مطالعه دروس عقب افتاده، سالهای زیادی فقط نامی از ورزش بجا گذاشت. ورزش عمده همان رژه‌ای بود که تا عصر روز چهارم آبان هرسال ادامه داشته‌است. گاهی نیز یک توپ فوتبال آنهم از نوع توپهای آن دوره‌ها که از دو قسمت تیوپ و رویه جدا از هم تشکیل شده بود و تیوپ را داخل رویه می‌‌گذاشتند و باد می‌‌کردند و لوله آن را می‌‌بستند و بندهای رویه را مثل بند کفش می‌‌بستند، خریداری می‌‌شد که یا همیشه پنچر بود یا به بهانه‌هایی در دسترس دانش‌آموزان نبود. وای به حال وای به حال دانش آموزی بود که روی زمین دیده می شد و ساعت بعد درس یاد نداشت یا تکالیف خود را انجام نداده بود، بلایی به سرش می آمد که هرگز هوس ورزش نمی کرد، گاهی با اجازه مدیر و معلم یک چوب دستی (چوگان) و یک گوی دست ساز می‌‌آوردند و زنگ ورزش به همان بازی (گو بازی) مرسوم محل بچه ها‌ که توسط جوانان و میانسالان در بعد از ظهرهای فصل پائیز و زمستان در محله‌های مختلف انجام می‌‌گرفت، می‌‌پرداختند.

تا حدود سالهای ۱۳۴۴ یا ۱۳۴۵ وضع به همین منوال بود، تا اینکه آقای ایرج مقیمی به عنوان اولین مربی ورزش به کوهبنان اعزام شد و زنگ ورزش صاحبی پیدا کرد، گودالی در وسط مدرسه حفر شد و مقداری شن بادی توسط بچه‌ها داخل گودال ریخته شد و به اصطلاح اولین زمین پرش ساخته شد، دو عدد چوب آوردند با یک طور، زمین والیبال درست شد و پس از آن در زمینی که به مصلا *مشهور بود چهار عدد چوب به عنوان میله دروازه فوتبال نصب شد و سرانجام تیم فوتبالی تشکیل شد و اتفاقاً در همان سال در مسابقات استانی در ماهان شرکت نمود. بعد از آقای مقیمی آقای منصوری آمد، ایشان هم زحمت زیادی کشید و ورزش رونقی گرفت و این وضع ادامه داشت تا اینکه چند سال پیش همان زمین مصلا محصور شد و در آن سالنی ساختند و مابقی زمین تسطیح گردید و به عنوان زمین فوتبال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

زمین مذکور سالها خاکی باقی ماند تا اینکه سه چهار سال قبل چمن کاری شد و به همت آقای شریعتی داخل سالن مجهز به کف پوش، سیستم روشنایی و گرما‌زایی، زمین والیبال و بسکتبال گردید. هم اکنون در رشته‌های فوتبال و دو میدانی سرمایه‌گذاری خوبی‌شده و تیمهای تشکیل شده، در مسابقات استانی شرکت می‌‌کنند.
الف: استادیوم ورزشی کوهبنان شامل مجموعه های: سالن ورزشی تختی، ساختمان اداری، ساختمان قدیمی اداره، زمین فوتبال، زمینهای والیبال، بسکتبال، هندبال بصورت آسفالات و استخر معمولی بلااستفاده فاقد هر نوع امکانات.

ب: زمین های ورزشی مراکز دهستانها و روستاها

دهستان جور: سالن ورزشی، زمین فوتبال خاکی، زمین مینی فوتبال آسفالت بدون ساختمان اداری و سرویس بهداشتی

دهستان خرمدشت: زمین فوتبال خاکی دهستان خرمدشت و زمین مینی فوتبال آسفالت شده بدون هر نوع امکانات دیگر

زمین های فوتبال و فوتسال خاکی در یکی دو روستا
فوتبال، والیبال خواهران و برادران، فوتسال، تنیس روی میز خواهران و برادران، ورزش رزمی جودو، کونگ فو و کاراته بانوان، کشتی به صورت نیمه فعال، بسکتبال خواهران و برادران بصورت نیمه فعال و باشگاه های خصوصی آمادگی جسمانی (بدنسازی) خواهران و برادران.
شرکت تیمهای ورزشی فوتبال، والیبال خواهران و برادران، تنیس روی میز خواهران و برادران، جودو، کاراته خواهران و کشتی و دومیدانی در مسابقات بخشهای استان در ادوار گذشته و کسب مدال های ورزشی استانی در رشته های جودو، کاراته خواهران و کشتی و دو و همچنین کسب عنوان دومی مسابقات کشوری کاراته سبک ودوکای توسط خواهران.
بیمه ورزشی به صورت فعال از سال ۱۳۷۸ به بعد به ترتیب از ۴۵ نفر تا ۲۷۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

در زمینه آموزش به دلیل نبود امکانات، برگزاری کلاس های داوری و مربیگری میسر نبوده و نسبت به شرکت مربیان و داوران در دوره‌های آموزشی در شهرستان های زرند و کرمان در رشته‌های مربیگری آمادگی جسمانی خواهران، داوری والیبال و تنیس روی میز خواهران و فوتبال برادران اقدام شده است.
الف: بکارگیری نیرو در زمینه انجام امور اداری و مدیریتی سالنها و زمین‌های ورزشی، انجام امور خدماتی، سرویس ایاب و ذهاب تیمهای ورزشی و انجام امور اداری

ب: کمبود فضاهای ورزشی ورزش‌های سالنی فوتسال، تنیس روی میز، کشتی، کاراته، جودو، تاتامی جودو، استخر شنا، پیست دومیدانی و احداث حوضچه پرش طول، ایجاد پلکان جهت زمین فوتبال و احداث جایگاه ویژه جهت سالن ورزشی، نصب دیواره سنگ نوردی

ج: عدم تأمین اعتبار در زمینه بکارگیری تعدادی از مربیان جهت آموزش رشته های مختلف ورزشی و عدم تمکّن مالی ورزشکاران یا علاقمندان به ورزش در زمینه پرداخت حق بیمه، تهیه لباس، ایاب و ذهاب و رزرو وقت زمین های ورزشی

که مجموعاً مانع از به فعلیت رسیدن نیروهای بالقوه فراوانی موجود در منطقه می باشد.

با توجه به اینکه براساس دستورالعمل های اداری یک درصد از کل اعتبارات ادارات اختصاص به ورزش دارد و در سطح کشور این برنامه اجرا می شود، لازم است با توجه به حساسیت منطقه و فراوانی اوقات فراغت جوانان در این زمین اقدام لازم صورت پذیرد.

لازم به ذکر است، کوهبنان قبل از تبدیل شدن به شهرستان، یکی از بخشهای فعال در زمینه ورزش بوده و به صورت مستقل و مستقیماً زیر نظر مرکز استان فعالیت داشته است.